fredag 7. februar 2014

Fredagstanker: Fred og lek



Femteklassingen skal ha samfunnsfagsprøve om antikken. Kan alt på rams, tidsperioder, bibliotek i Alexandria, Homer, Sokrates, agora, demokrati. Slaver og kvinner som ikke var en del av demokratiet. Og så litt om olympiske leker, med nakne menn. 

- Da var det fred. For da hadde de jo olympiske leker. 

Ja - når en leker sammen, så kriger en ikke.
Men ellers kriget de vel litt - Sparta og Athen. Slik har nå menneskene holdt på.

Det er ikke så mange nasjoner som er i krig med hverandre for tida - men noen har vi. Og interne konflikter, også av de mest blodige og grusomme, har vi mye av på denne kloden i vår tid.

De tar visst ikke fred de neste fjorten dagene heller, såvidt jeg har forstått.

Denne OL-en er i gang. Media er generelt preget av terrorfrykt, milliardkostnader, uferdige hoteller og anlegg, rapporter om tvangsflytting av innbyggere for å gjøre plass til anlegg, uverdige forhold for arbeidere - og homohets.

Det blir vel litt idrett også etterhvert.

Men leke-og-fred-aspektet virker fjernt.

Jeg må jo bare si - i all min naivitet og ikke-så-inmari-sportsinteresserthet (utover lokale skirenn og fotball gutter 8): 
Hva skal vi som verdenssamfunn med dette her?! Hva gavner det kloden! Hva med litt leking og fred i stedet, rett og slett.

Det var nå bare det. God helg!
I morgen er det skirenn oppi skauen. Eller kanskje litt aking. Hvis det ikke blir for mye regn....

2 kommentarer:

  1. Jeg og de to yngste stakk ut for å ake i dag - det har jo vært så fint vær!
    Nå glemmer jeg hvem jeg har fått sagt noe lignende til, men: det var veldig hyggelig å treffe deg på ekte på onsdag! Du var som jeg hadde trodd:) Det var jo så mange jeg burde snakke med, men håper du hadde det ålreit. Veldig bra at du kom! Vi burde få til en bloggtreff snart - Åshild er på saken, tror jeg;)

    SvarSlett
    Svar
    1. I lige måde. Det gikk jo fort - og dere midtpunktene var jo veldig i vinden. Hadde absolutt vært hyggelig å treffes igjen.

      Slett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)