torsdag 12. desember 2013

denne dagen


Vekker unger og tar en tekopp før jeg sklir avgårde på hålka med bagen full av utstyr, har husket te-lysestakene og fyrstikkene og serviettene fra fjorårets arrangement. Møter resten av julegjengen i morgenmørket foran den låste døra til aulaen (låst!)- heldigvis kommer en tidlig lærer forbi og slipper oss inn. Så flytter vi bord og stoler og dekker med serviettduker og tenner lys og demper taklysene og finner kontakten til juletreet og med ett er klokka åtte og resten av foreldregjengen og disse store sjuendeklassingene våre og en god del småsøsken kommer inn med kurver og poser fulle. Vi har fordelt oppgaver og noen har med brød og noen har med pålegg og det er juice og te og kaffe og vi har tusen pepperkaker på lur og to modige langsmale våkne store jenter fra klassen ønsker velkommen og leder hele arrangementet smooth og ryddig. Det er julefrokost og skravling og entusiastisk underholdning fra denne store langbeinte gjengen av snart-tenåringer som vi har fulgt siden en augustdag for seks og et halvt år siden. Jeg får si noen pene ord til lærerne og så blir det rydding og mere skravling og nå er det jammen snart jul igjen.... og vi tørker bord og gulv og glemmer de store fatene mine (får hente dem på luciaarrangementet i morgen...) og sklir hjem igjen på hålka. Og jeg teller (en gang til!) over lucialysene og resten av utstyret og korantrekkene til 75 barn til kveldens julekonsert og mikser en glutenfri kake til konsertkafeen og tar utskrift av medlemslista med telefonnummer til alle foreldre (det kan jo skje noe...) og klapper katten og starter kokingen av en linsesuppe til mine egne som vi får spise i etapper i ettermiddag, vi vet jo hvordan det blir. I mens drikker jeg te og leser korrektur og korrektur og sjekker småting og sender omsider denne artikkelen avgårde (yess!!), som er blitt ganske fiks, og litt for lang, og hvem vet hva de mener de som skal vurdere den ("du hører fra oss medio februar..."), men nå er den i hvertfall sendt og innimellom ligger et hemmelig strikketøy på fanget, hver gang jeg venter på denne pc-en som visstnok har tenkt å ta seg juleferie allerede, så kan jeg i hvertfall få til noen masker til... Om en liten stund skrur jeg av plata til suppa og drar i kirka for å ta i mot ivrige korbarn og servere frukt og knyte 75 røde skjerf og glede meg til vakker sang.
Og vaske gulvet - det får vi ta i morgen. Da er det meste av arrangemenstkarusellen over. Da skal det bli reine gulv og mer juleverksted og noen julebrev. Trur eg. 

2 kommentarer:

  1. Høres så kjent ut:-) Det er veldig travelt, men koselig med alt dette som skjer i desember. Ein får knapt puste enkelte dagar, men så er det jo så kjekt å vere rundt desse fine ungane våre. Her er det juleshow, korpsdugnad og juleavslutninger, julekonsertar og open dag på videregåande. Og det er tillaging, rydding, vasking, baking og arrangering...og kjøring fram og tilbake. Eg sukkar innimellom, men kjenner at eg egentlig innerst inne setter stor pris på at me har det sånn som me har det. Juleklem til deg frå Betsy

    SvarSlett
  2. Oj! Jeg blir litt matt bare å lese om det jeg! Vi har foreløpig 1 barn i barnehage og 1 baby hjemme og jeg kjenner at jeg gleder meg til de blir så store som dine, men at det også høres hektisk ut. På en annen måte enn hvordan det er hektisk med 2 barn under 2 1/2 år. God jul til deg og familien din, jeg setter stor pris på å lese bloggen din!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)