torsdag 10. oktober 2013

tidsregnskap og tidsbudsjett - tør du?



Tida vår er et demokratisk fordelt gode. 24 timer til hver - hvert eneste døgn. Så lenge det varer. Og hvor lenge det varer vet vi jo ikke - så det er jo fint å bruke de døgnene vi har godt.

Dette kan en gjøre: Sette opp et timesregnskap for seg selv - hvordan bruker jeg egentlig døgnet mitt.  For eksempel:
  • Søvn.
  • Personlig hygiene.
  • Andres hygiene (jada, i hvertfall med små barn)
  • Spise
  • Inntektsbringenede arbeid.
  • Transport
  • Lese (på papir og sånn...)
  • Skjermbruk (som ikke inngår i utdanning og inntektsbringende arbeid?)
  • Utdanning (og andres utdanning, jeg er leksehjelper hver dag)
  • Tilberede mat, vaske opp og rydde på kjøkken.
  • Rydde og vaske resten av huset.
  • Vaske og rydde klær.
  • Vedlikehold og oppussing
  • Hagearbeid
  • Dyrestell
  • Lage noe nytt
  • Trening
  • Venting
  • Handling
  • Organisasjonsarbeid
  • Samtaler
  • Masing
  • Kosing
  • Spille stigespill, lese høyt, lære noen å strikke....this is endless...
Jeg vet nesten ikke om jeg tør. Jeg er redd det er for mange timer til surr, (sånn bare sjekke mailen og bloggen og noen andre blogger, og nettavisene...) Og det vil jeg jo ikke!

I hverfall vil jeg ende opp med mye mer enn 24 timer i sum, med all mulititaskinga som foregår for eksempel på kjøkkenet hver ettermiddag - bidra i andres utdanning (leksehjelp), samtidig med baking, middagslaging, hekling og kosing, samtaler, masing, litt dyrestell og litt skjermbruk som kanskje en gang kan bli inntektsbringende...

Men hvis jeg nå tør - eller du tør - lage denne lista og se nøye på den. Da er neste skritt et tidsbudsjett. Altså en plan styrt av deg selv - for eksempel for i morgen.

Hvordan kunne jeg tenke meg at dette egentlig skulle se ut. Hva er det jeg synes er viktig at jeg bruker tid på? Hva kan jeg kutte ut? (Stigespill?) Hva vil jeg absolutt beholde, eller øke tidsbruken på?

For 24 timer - det er det vi får. Det er ganske mye, faktisk. Jeg kan reise omtrent verden rundt på den tida med en god plan. Men det gjør jeg jo ikke, så da burde jeg få gjort mye annet!


4 kommentarer:

  1. Jeg har tenkt i de banene mange ganger... 24 timer høres jo mye ut, men hvor blir de av??

    De viktigste tingene er for meg de som er vanskeligst å kutte på: Tid med barna mine, familie og venner, hjemmet mitt og det nære og kjære.

    Og jeg ser jo at min egen liste, som din, fylles opp av oppgaver knyttet til det å ha tre små barn og en hund å ivareta, oppgaver som må gjøres, som tar tid og som ikke eksisterte for noen år siden.

    Inntektsbringende arbeid i tiden før barn betydde svært mye (og lot seg gjøre å bruke mye tid på), men nå er det nok det som faller seg mest naturlig å kutte på for å få tid til det nære. I tillegg prøver jeg å holde nettbruk og tv innenfor en rimelig grense (ikke lett), og for øvrig ikke ha altfor høye ambisjoner til husarbeid, oppussing osv en periode.

    Tidskontoen endrer seg nok over tid; spør du meg om femten år kan det godt hende jobb kommer vesentlig lengre opp på min "betyr mye for meg"-liste. :-)

    Men jeg tenker ganske ofte som deg: Tiden burde jo strekke til til så mye mer! Men den gjør ikke det. Så da må man gjøre noen prioriteringer i tråd med det...

    SvarSlett
  2. Ja, det er interessant. Jeg så programmet om Egor i går. Han som danser. Der han vokste opp i Hviterussland var det to ting han drev med. Det var skolen og dans. Og så kunne han dra ut med en sånn sykkelbåt på lørdager.
    Og det er klart, det fremmer mer kreativitet og oppfinnsomhet å leve sånn, enn i min hverdag der det er noe å fylle på med hele tiden, jeg trenger aldri å være uvirksom. Jeg er blitt bedre med epost og Facebook. Jeg sjekker vanligvis ikke mer en et par ganger om dagen. Men så kan jeg få en raptus...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er interessant det du forteller om en oppvekst hvor det var få tilbud - og hvordan det stimulerer kreativiteten. Det synes jeg er en veldig viktig oppgave for meg - i forhold til ungene mine - å gi dem nok frie rom, for lek, kreativitet og også hvile!

      Slett
  3. Tidsregnskap er en fin bevissthetsteknikk. Jeg har brukt den mye selv, og det virker bra - særlig når en tror at en ikke har tid.

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)