onsdag 3. april 2013

det gode mylderet


I går kveld, pust ut -pust inn. Nyvaskede gulv over hele huset, ingenting er så effektivt som en barnebursdag - da er en jo nødt, etterpå, sjokoladekake og ketchup på alle gulv... Kjæresten vasker opp, alle de rare koppene våre og de blomstrete loppemarkedskaketallerknene som ikke går i oppvaskmaskina. Jeg ser  bursdagsvimplene under taket og i porten ute - 
og klessnora med alle påskemaleriene. Syrintreet på kjøkkenet fullt av malte egg. Mellom huset og lekehuset henger en snor med ballonger.  Sånn er det hos oss.

Lyktene brenner. Vi glemmer å ta inn flagget før det blir mørkt.

20 klassekamerater - alle guttene og alle jentene, alle må med -  til vår strålende sjuåring har vært samlet til pølser og kaker og lek. Alle foreldre invitert på hentekaffe midt i kakesmulene en halvtime før selskapsslutt. Folk blir kjent, får skravlet litt, noen vil ha mer kake - alle kan være med i mylderet. Det er rebus og en skatt som finnes i stekeovnen.... Det er tegnebord på kjøkkenet og langbord i stua. Alle er med. Dagen før var det slekt og andre venner. Gode dager da en kan fylle huset.

Og jeg er så glad for at dette er livet vårt. Det er ikke styla og stilig. Det er myldrete og fargerikt og romslig. Vi har kopper og plass til alle. 


Det ble malt noen påskeegg i år også. Tre syke barn brettet opp ermene, jeg blåste egg, og etterpå stekte vi pannekaker. 
Og mannen malte kjøkkengulvene. Sjokoladebrune. Nå blir det sjokolade hver dag....

Tre syke små har holdt oss litt i ro. (Med mange bøker, med maling, med strikketøy og brettspill. Og sånn.) Men ikke bare inne. Vi har fått vårsol og fregner så det holder. Sol hver dag, uansett hvor vi var! 

(Vårtur til Huk - vi som holder til i skogkanten fryder oss over en tur til sjøen - og har lagd oss denne påsketradisjonen. For to år siden satt jeg her på Langfredag og skrev prøveforelesning om Foucault. Det glemmer jeg vel heller ikke....)

Alle de gamle påskekyllingene er framme, det er en skokk med gule isoporkuler som fortsatt pryder hver en krok... Og litt ny karse. Og pelargoniar som spretter ut.

Mylderet er på plass. Nå er hverdagen tilbake også. Og april. Det skal bli bra, tenker jeg.

Ha en fin etter-påske-dag.
(Disse bittesmå harepusene var skatten som bursdagsgjestene fant i går...)


7 kommentarer:

  1. Koselige bilder og beskrivelser. Jeg blir stadig slått av hvor hyggelig det virker hos dere. Og at dere er så sikre på at dere har det som dere vil - ikke som andre synes. Flott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å - tusen takk, Siri!!
      Det er jo litt deilig å omskrive "kaos og rot" til "mylder og kos". Og godta det midlertidige og uferdige som "sånn det er ".
      Jeg vil jo helst ikke vise fram møkkete gulv, men at det er fargerikt mylder - det står jeg gjerne for - uansett hva andre måtte mene.

      Slett
  2. Å, så herlig det høres ut!
    Dere virker som en åpen og raus familie med de viktige tingene i livet i fokus. Synes det er fint med blogger som tar fram det herlige kaoset det er å ha barn, og ikke bare viser bilder av sirlig pyntede bursdagsbord hvor alt matcher.. ;)
    For en god idé med "hentekaffe" for å bli kjent med foreldrene :) Den skal jeg huske på til neste barneburdsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk. Vi er vel alt mulig - sånn som alle andre. Men det er et bevisst valg å "omfavne mylderet" i stedet for å søke det "perfekte".
      Hentekaffe er strålende. Alle foreldre skjønner at det er selvbetjening og at det ikke er et strigla hus etter nesten to timer barneselskap - og da senker alle skuldrene og får skravla litt. Denne gjengen er jo førsteklassinger og da er det viktig at vi blir kjent vi voksne også. Jeg vil heller ha tjue foreldre inne i huset med en kopp i hånda enn tjue foreldre i gangen mens de roper på ungene og leter etter sko.

      Slett
  3. Endelig tok jeg turen inn hit, etter å ha lest mange av dine innsiktsfulle og kloke kommentarer inne hos Mammadamen. Har lest litt nedover nå, og jeg kommer garantert tilbake. Fikk en god ro i meg av tekstene og bildene dine. Jeg bor forresten også ved skogkanten i Oslo, men foreløpig i leilighet. Drømmer om et lite rekkehus en gang i framtida. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og velkommen hit! :-) Du skal se at det er den samme skogkanten!

      Slett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)