mandag 21. november 2011

hvordan definerer man "jobb" og "fritid" - en start...



Hva er jobb og hva er fritid? Er det formålet med aktiviteten, resultatet av aktiviteten, tidspunktet for aktiviteten eller stedet som avgjør hva som danner skillelinja mellom jobb og fritid?
Og neste spørsmål: Må vi absolutt skille mellom disse begrepene? Begge deler tilhører livet.

Et veldig vanlig kriterium for å kalle noe jobb er at det blir lønnet av "noen andre". Altså formålet med aktiviteten er primært å få lønn. Selvfølgelig er det nyttig og bra det en gjør på jobb, men det som gjør at dette er jobb akkurat for deg - er at du får lønn for det, ikke sant. Om du baker kaker, passer barn, synger eller transporterer noe rundt i en bil OG får penger for det - da er det jobb. Vaske andres gulv for penger er jobb - men vaske ditt eget kjøkkengulv, det er fritid, hurra. Resultatet er det samme, et reint gulv - men definisjonen er forskjellig.
(Husarbeid er nok i det hele tatt en av de viktigste fritidsaktivitetene for folk flest - fortsatt, tross alle svarte vaskehjelper...)
Sted og tid som definisjonsgrunnlag er problematisk. Når jobb-pc'en skrus på i sofakroken etter barnas leggetid - så er det jo jobb. Og å gå til tannlegen midt i arbeidstida er jo bittelittegrann fri...

Det overordnede kriteriet for å benevne noe som "jobb", er nok nettopp hvorvidt aktiviteten er lønnet. Får jeg betalt for det jeg gjør, så er det "jobb". Står jeg på dag og natt - med meningsfylte aktiviteter til nytte, gavn og glede for mange - så jobber jeg altså ikke. Det kan jo føles litt rart. Går en virkelig rundt her og bare har "fri".... mens andre jobber og får pensjonspoeng og feriepenger og whatever....

Denne måten å analysere og benevne aktiviteter på tilhører en bestemt tid, en bestemt samfunnsform og et bestemt økonomisk system. Det er ikke den eneste måten å se på menneskelige aktiviteter på. Tjene penger ved å bytte inn sin egen arbeidskraft er ikke den eneste målestokken på voksne menneskers aktiviteter.

Vi trenger penger som byttemiddel i det samfunnet vi lever i. Men vi blir mindre avhengige av å bytte inn arbeidskraft i byttemiddelet penger -(som så igjen skal byttes inn i andre varer og tjenester) - dersom vi bruker mer av vår "frie tid" til å utføre arbeidsoppgaver og produserer produkter direkte selv, som vi trenger i våre liv. Hoppe over noen ledd i kjeden. Gjøre det selv. Gammeldags sjølberging, ikke målt opp mot fiktive alternative "timelønner", men med fokus på å gjøre det en kan, klare seg mer selv. Dermed blir dette et arbeid - om det nå ikke kan kalles "jobb" - et grunnleggende nyttig arbeid for egen familie, på siden av det generelle økonomiske systemet.
Dette strider mot en samfunnsøkonomisk modell der noen av grunnelementene nettopp er utyttelse av relative fordeler, stor grad av spesialisering og arbeidsdeling - på globalt nivå - og med tilhørende ekstreme mengder av miljøskadelig transport av alt mulig verden rundt. Jepp. Det strider mot det. Og det står jeg for.

Ha en fin dag med dine aktiviteter!

5 kommentarer:

  1. Tenk at du skriver om dette i dag! Jeg skrevet (kort) om det samme i forbindelse med en oppskrift jeg skal legge ut i løpet av dagen.

    SvarSlett
  2. :-) Vi er vel litt på samme linja for tida, vi to.... Skal følge med hos deg.

    SvarSlett
  3. Takk for hyggeleg kommentar inne på bloggen min! Eg er veldig glad for å finne vegen inn her til ditt skrivedame-univers, og legger meg sporenstreks til som følgar.

    Eg synes du skriver godt om både kakebakst og arbeid, dette er relevant for min situasjon også, og gledar meg til å følge refleksjonane dine vidare.

    Jobb er for meg eit fagmiljø der ein selger produkt eller tjenester. Alt dette andre er berre livet.

    SvarSlett
  4. Nemlig. Det føles nesten som om man har gjennomskuet en godt bevart hemmelighet politikerne ikke vil avsløre, fordi de helst vil at vi skal produsere og konsumere. Hva er vitsen med at begge jobber seg i hjel for å få råd til enda mer barnevakt?

    SvarSlett
  5. Velkommen, Bararella og propella :-)
    Ja - nei, hva er vitsen med alle disse mellomliggende leddene, Barbarella, det er vel å opprettholde et system - som jo tjener oss på mange måter - og fanger oss på andre.
    Ja - Ellen Propellen - det er vel den vanlige måten å dele inn livet på - noe er jobb og noe er noe annet, kanskje livet. Jeg forsøker vel å utforske andre måter å tenke om dette på - prøver meg på det. At jobb dreier seg om livsopphold og er sentralt i livet og ikke bare lønnet av andre, for eksempel...
    La oss gruble videre - lev vel!

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)