torsdag 16. desember 2010

nettene er lange

Nettene er lange. Oftest nyttes de til førjulspuslerier, strikke, bake, skrive hilsener til nær og fjern, pakke inn hemmeligheter, fullføre det ene og det andre. Hverdagsligheter må også til, matpakker må smøres og vask henges opp.
Nå tynnes det i juleavslutningsarrangementene der ute i vår lille verden her i en krok av hovedstaden. Kveldene framover skal være slik vi helst vil ha dem i desember, hjemme - fyr i ovnen, lys i alle kriker og kroker - og julepuslerier, garn og lim og perler og tegnesaker, rundt bordet og i hemmelige hjørner av huset. Det er fint å samles og se flotte klassevenner synge og møte andre familier en vinterkveld i med telys og pepperkaker på skolen. Men vi trenger samlingen her hjemme også.
Dagene er korte. Det stunder mot jul. Det skal "jules" her hjemme også. Også før de søte små sovner - ikke bare i lange mamma-netter...


3 kommentarer:

  1. jeg synes nettene blir korte jeg:) Her pusler jeg rundt i sene timer og koser meg i stille hus og med rolige tanker. Det er rart hvordan brikkene faller på plass når man kan pusle rundt i fred og ro og ikke trenger vente på hjemvendte barn/telefoner/juleavslutninger/hundelufting og andre distraksjoner.

    SvarSlett
  2. Jo - jeg tror vi har ganske lignende netter, kort soving og lange pusle-rundt-økter. Og mørketida av døgnet er i hvertfall en lang del av døgnet.

    SvarSlett
  3. Men det er deilig, velsignet deilig, å pusle rundt i et hus hvor de andre sover. Jeg nyter de timene, og tenker at det er et av minusene med at unger vokser opp, de legger sg senere om kvelden...

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)