tirsdag 13. juli 2010

en utfordring om meg selv

Juni - med sin morsomme blogg - har utfordret meg til å skrive om mine gode sider. Seks gode egenskaper skal jeg fortelle om. Det er en kjempeutfordring! Det er ikke min sterke side å si gode ting om meg selv høyt. Dessuten er det jo slik at sterke sider ofte har en bakside, og dermed ikke alltid er så lette å kategorisere som sterke - eller gode - sider....

Så jeg har brukt litt tid på å få satt meg ned for å skrive dette.
Men takk, Juni, for gode ord og for en god utfordring!

Så nå hopper jeg i det - og prøver å skrive om seks gode egenskaper:


Jeg vil det gode. Jeg er en rettferdig idealist. Jeg gjør anstrengelser for å gjøre det gode, for å hjelpe andre, for å realisere idealer. Jeg driver vel ikke med å "redde verden" slik jeg gjorde (håpet at jeg gjorde) mer av i ungdommen, i demonstrasjonstog mot atomvåpen, på stand for Amnesty osv. Nå er det vel mer i dagligliv, nærmiljø, som nabokjerring og sånn at idealene realiseres.... Jeg tar i et tak. Jeg bryr meg.

Jeg er analytisk sterk. Jeg ser sammenhenger mellom deler og helheter og finner nye sammenhenger og nye fikse måter å presentere dette på. Jeg er god til å skrive og snakke i forsamlinger og til å veilede andre på tekst og framlegging.

Jeg er flink til organisere. Jeg får sving på alle selskapene, skoleavslutningene med 400 gjester og barnebursdagene og utfluktene. Jeg tar en haug uventede gjester til middag på strak arm. Det er fint å være en som folk stoler på at kan ordne opp med ulike organiserings-greier...

Jeg er ganske kreativ. Jeg trenger å lage ting, skape, finne på. Noe er jeg ganske flink til. Jeg savner å la dette fylle mer av livet mitt. Jeg har begynt å tenke at jeg skulle ønske jeg hadde tatt en mer praktisk, håndverks-/håndarbeids-orientert utdanning - i stedet for alle universitetsårene....

Jeg er nøysom. Det synes jeg er en god egenskap i en nesten uforskammet priviligert posisjon i en skjevfordelt verden. Jeg liker ikke dyre ting. Jeg liker å ta vare på ting.

Jeg er en ganske god og svært nær mor. Jeg kjenner de tre svært forskjellige barna mine godt og tenker ut gode ting for dem og klarer ofte å møte dem der de er. Jeg bruker mye tid og oppmerksomhet på å være en tilstedeværende og nær forelder.


Det var fint å tenke over dette og si/skrive dette til meg selv.
Jeg trenger å tenke godt om meg selv.
Jeg trenger å være underveis til en fase i livet
da jeg får tatt meg selv mer i bruk,
og kan være meg selv mer.

Jeg gir utfordringen videre - til den urolige moren som skriver reflektert og flott om livet.

4 kommentarer:

  1. Så fine egenskaper :) og ja, visst har man godt av å tenke på hva som er BRA ved en selv og ikke stadig skulle jekke seg ned ned janteloven i minne! Hos meg tiltaler særlig de to siste punktene; kanskje fordi vi lever i et slikt bruk-og-kast-samfunn, og fordi jeg tror det er viktig å kjenne sine barn mer enn å være pedagogisk korrekt.. vi kan ikke alle behandles likt, for vi er ulike! Noen trenger sterk korrigering der andre trenger oppmuntring, osv. Dette løste du jo så bra :) Klem!

    SvarSlett
  2. Denne løste du veldig bra :)
    Veldig gode egenskaper som også kommer til uttrykk gjennom bloggen din,spesielt den flotte oppveksten du gir dine barn.
    Jeg har lyst til å legge til reflektert og målbevisst også, for det virker slett ikke tilfeldig hva du gjør og hvordan :)

    Kos deg med dine i sommerdagen :)

    SvarSlett
  3. Guri, nå ble jeg paff! Og glad:-) Og tenksom...Takk for muligheten!

    SvarSlett
  4. Til Embla: Takk! Når det gjelder "pedagogisk korrekt" kan det være greit å være historiker og ta et blikk på hva som har vært såkalt "riktig" gjennom tidene, både mht barnestell og barneoppdragelse og mye annet. Det har som kjent variert sterkt og mye er blitt fordømt av ettertiden. Det er derfor bare å regne med at en del av det som er dagens "korrekte" budskap blir latterliggjort eller fordømt i framtida. Nettopp derfor er det viktig å tenke selv, kjenne etter selv, og ikke minst være den beste til å kjenne og forstå sine egne barn!
    Til Juni: Takk! Du sier så hyggelige ting om meg og barna mine. Jeg håper du har rett!!
    Til den urolige moren: Lykke til :-)

    SvarSlett

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)