mandag 14. juni 2010

noe nytt!!




Noe av det strålende med å leve sammen med andre mennesker - særlig med små mennesker - er å oppleve forandringer. Det skjer noe nytt. Med menneskene, og med forholdet mellom menneskene. Og mange ganger er det riktig flott og morsomt!

Som i dag....
På butikken med store, lille jenta, snart ferdig med førsteklasse, blir så lang, er så fin, lange fletter, fregner på nesa. "Jeg trenger egentlig sandaler," slår hun fast på veien forbi skobutikken. Ok, vi titter på sandaler. Og - så går hun forbi det ene rosa paret etter det andre, til og med de med gullkanter og små lyseblå blomster. "Ikke de, - ikke de...." - "Men de var fine, Mamma".
- Og så passet de - og vi vandret ut av skobutikken med et par kjempefine (syntes jeg også) BRUNE sandaler. Riktignok med noen små skinnblomster på utsiden, men allikevel altså rett og slett brune. Det var noe nytt, noe jeg ikke hadde trodd for et år siden...

Til middag, fine gjengen min samlet rundt verandabordet, laks er alltid stor stas her i huset, nypoteter, masse grønnsaker. Og jeg skryter av at vi hadde fått kjøpt ny norsk blomkål i dag, det er jo så godt.... "Det liker ikke jeg," slår naturligvis Lillebror fast. "Ok - du kan få paprika og minimais.... - men du kan jo prøve en liten blomkålbit, for det kan jo hende at du liker det". Og tenk - han smaker - og sier - "Det var kjempegodt" - og spiser flere buketter! Det var noe nytt - en ny grønnsak på Lillebrors liste, slett ikke verst!!

Etter middag, noen har løpt ut igjen, Storebror hjelper meg med ett lass inn fra verandaen, - "Kan du hente litt til for meg også," ber jeg. "Jeg vil helst leke," svarer han. "Vet du hva, det vil jeg også," sier jeg. Og så forklarer jeg at jeg først må rydde ut av oppvaskmaskina, og så inn, og ta inn fra verandaen og ta inn vasketøyet fra tørkesnorene.... "Oi!! Da skal jeg ta det du sa, og jeg skal ta inn alle glassene også, Mamma!" Så flott! Vi snakket om det etterpå, han bekreftet at han virkelig hadde skjønt noe nytt - at Mamma også har lyst til noe annet enn å rydde etter alle hele tida. Og han stilte opp for meg, goingen....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv! Kommunikasjon er bra! Da må DU være med! (Jeg har dessverre blitt nødt til å sperre for anonyme kommentarer pga. mye plasskrevende spam de siste månedene)